Як критичне мислення стає універсальним інструментом, що допомагає працювати з дітьми.

Інтерв’ю Ігоря Михайловича Сущенко для видання “Освіта України”, №31 від 14 серпня 2017.
Є різні види мислення: творче, креативне, інтуїтивне, суто логічне. А критичне – це особ­ливий вид мислення, головна мета якого – прийняти рішення. Як навчити дитину робити це свідомо, не «тому, що мама так сказала» або «так усі роб­лять»? Про це ми говоримо з учителями. Вони мають розуміти, що «критично» в цьому випадку – це не критикувати, а ставитися свідомо до процесу прийняття рішень.
НЕ МОЖНА НЕ ЗАПИТУВАТИ
Методів постановки запитань – дуже багато. Є метод Сократа, «Ромашка запитань Блума». Є відкриті й закриті запитання. Є спеціальна методика, як навчити дітей їх ставити. Сократівський діалог має на меті привести через запитання до потрібного висновку. Але може бути зовсім інакше. Можна поставити запитання, яке матиме безліч відповідей­-висновків. А також – поставити уточнююче запитання. Як виявилося, це одне з найскладніших умінь – уточнити інформацію. Часто уточнюючим запитанням намагаються висловлювати свою точку зору. Це – неправильно, некоректно, маніпулятивно! Не варто також ставити навідні запитання замість уточнюючих – уміння їх розрізняти теж навчаємо.
У нас є проблема у ставленні до запитань. Пригадайте своє шкільне життя. Коли ви запитували?

– Коли мені було щось незрозуміло і я хотів щось уточнити.

– А коли запитували вас? Напевно, коли хотіли проконтролювати або перевірити ваші знання. Протягом шкільного життя у людини зазвичай формується негативне ставлення до запитань. Запитують – значить, хочуть виявити, чого я не знаю. Тож у дорослому житті я теж ставлю запитання, щоб «перевірити співрозмовника». А тепер уявіть життєву ситуацію. В офісі людина отримала завдання, не зрозуміла його, але запитувати начальника вона не буде – вона ж не може його перевіряти! Або якщо перепитає, то про неї подумають, що вона – нерозумна.

Наше завдання – сформувати інше ставлення: запитувати – правильно, запитувати – добре. Мисляча людина не може не запитувати.

– Чим критичне мислення відрізняється від логічного?

– Критичне мислення не може бути нелогічним, бо воно обґрунтоване. Але у класичній логіці є лише один шлях, і, залежно від чотирьох законів логіки, можна прийти тільки до одного умовиводу. Ми ж учимо: знайдіть інші гіпотези, навіть найфантастичніші, подивіться, які є альтернативи, інші варіанти, чи можна поглянути на це з іншого боку, не підкоряючись прямолінійній логіці. Хоча ми говоримо і про аналіз, і про синтез, і про аргументи, які мають бути підкріплені логічними формулами, алгоритмами дій. Але, порівняно з логікою, критичне мислення – ширше поняття.

– Якось мимоволі я почув телефонну розмову дівчини старшого шкільного віку. Відповідаючи на запитання, вона сказала: «Я не пам’ятаю. Я взагалі запам’ятовую тільки те, що мені цікаво». Критичне мислення – серйозна річ. І щоб дитина, а потім молода людина цим користувалася, потрібно, аби вона це запам’ятала. Як зробити критичне мислення цікавим?

– Курс «Критичне мислення» впроваджується в українських школах уже не перший рік. Ми створювали його так, аби він був не затеоретизованим, а мав щоденне практичне застосування. Як ми робимо його цікавим? Кожен урок починається з досвіду. Спробуйте зробити щось на простому прикладі. Зробили – що ви про це думаєте? Почитайте, що про це говорять фахівці (невеличкий текст). Що ви тепер про це думаєте? Спробуйте втілити це на життєвому прикладі. І підсумкова розмова: що ви тепер про це знаєте, наскільки вам це сподобалося, що вам було цікаво, як ви застосовуватимете отримані знання?
Зверніть увагу: вчитель нічого не розказує. Ми намагаємося відійти від позиції, коли педагог є «джерелом знань». Отримання знань, фактично, є не метою цих уроків, а інструментом і, так би мовити, побічним результатом процесу. Завдання «прочитайте і запам’ятайте» немає, а «прочитайте і застосуйте» – є. А застосувавши інформацію, людина її і запам’ятовує.

Усе навчання побудовано як дослідження теми. Дослідження роблять учні, й до виснов­ків приходять вони ж. Задача вчителя – допомогти, дати матеріал, з яким можна попрацювати, поставити завдання. Тому виклад матеріалу педагогом ми просто прибираємо. Тоді виникає інший ефект: діти починають розуміти, що здобувають знання самі, що вони народжуються на їх очах, а не даються їм – і це стає для них цінністю, їхнім особистим надбанням.

Ще одна цікава сторона – помилки. На уроках критичного мислення помилка – це добре. Точніше кажучи: не дуже добре, бо прагнути помилок не треба, але – не страшно. Якщо людина помилилася, це означає: вона знайшла хибний шлях. Можна навіть вигукнути: «Супер, я знайшов неправильний шлях!». Не боятися помилитись – одна з навичок, яка дуже потрібна людині. Нам потрібні стартапи, нові ідеї, ризики. Той, хто не помилявся і не знає, що помилка – це не страшно, не буде ризикувати. Ми даємо можливість спробувати це на уроці, у класі – в безпечному середовищі – і виробити цю навичку.

Ми пропонуємо вчителям говорити дітям: усяка відповідь має право на існування. Спробуй, це не страшно, будь­яка твоя ідея приймається для роботи. А потім ми з цим попрацюємо і з’ясуємо, хибний це шлях чи ні. Для багатьох учителів такі підходи не дуже прийнятні. Наприклад, дехто переконаний, що у підручнику написано правильно, а все інше – неправильно. І коли наші діти починають сперечатися з підручником – це одне з найцікавіших досягнень. Бо книга – це авторитет. А виявляється, що те, що написано в книжці, – думка її автора і необов’язково є істиною для всіх.

У нас декілька уроків присвячено темі, як відрізняти факти від думок. Є факт, він беззаперечний. А є думка про той самий факт. Дуже добре, якщо я буду приймати рішення, виходячи з фактів, а не думок. Або якщо я прийняв рішення з точки зору думки – то чому? Я маю розуміти, звідки взялося моє рішення.
– Вочевидь, підвищену цікавість учителів початкової школи можна пояснити тим, що вони працюватимуть за новим стандартом, у якому, зокрема, це може бути прописано.

– Думаю, що вчителі початкової школи відчули і зрозуміли, що діти, які приходять до них зараз, потребують іншого способу навчання. Просто світ змінився. І в цьому світі, виявляється, критичне мислення – це така собі «чарівна паличка», універсальний інструмент, який допомагає працювати з учнями. Він дозволяє дати їм певну свободу, можливість досліджувати світ. А ще – дає можливість використовувати інформаційний простір і досвід, який вони мають. Діти вже знають набагато більше за педагогів. Дуже важливо навчити їх, що робити з цією інформацією, щоб вони не «потонули» в інформаційному морі.

http://www.criticalthinking.expert/usi-materialy/mystetstvo-pomylky-interv-yu-osvita-ukrayiny/

Related Posts
Previous
« Prev Post